A Google találati listán kialakult rangsor eléggé beszédes. Mégis ritkán tűnődünk el azon, miért épp ezek a weboldalak kerültek oda. És miért pont ebben a sorrendben. Pedig az eredményoldal (SERP) sok mindent elárul a keresőszoftver működéséről.
Mit találunk a rangsor első helyén?
Hányszor megesett, hogy az élen gyenge tartalmú oldalakat találtunk, és csak a sokadik lap igazított el a kérdésben. Vagy az is megeshet, hogy az elsőre megtalált hosszú cikkben ugyan szerepelnek a keresett leírások – de hogy vannak megfogalmazva!? Alig érthető, nyakatekert mondatokon kell átrágnunk magunkat. Sok a nyilvánvalóan pontatlan, hibás szóhasználat. Mintha nem magyar ember írta volna. Nem is! Ekkor figyelünk fel a .ru-val végződő domainra és arra, hogy a cikk 30 különböző nyelven érhető el ugyanezen a webhelyen. Igen, tudjuk, milyen szövegfordítások ezek…
Máskor mutatós képeket találunk minimális szöveggel. Technológiai leírást keresünk, erre ugyan megjelenik egy gép fotója, de leírás helyett csinos hölgyet találunk mellette. Műszaki ismertetés nincs, de vásárlási kedvezmény akad. Nem kell tudnod, hogyan működik, inkább vedd meg.
Szerencsére több az ellenpélda. De hogy mindig a legjobb tartalmú honlapok sorolódnának az élre, az nem igaz. Mégis: ha magunk készítünk honlapot, gépi fordítás és vásárlási felhívás helyett mégis a tartalomra kell koncentrálnunk. Plusz a külső támogatásra. Alább arról is, hogy pl. weboldalakon elhelyezett cikkekkel befolyásolhatjuk pozícióinkat.
Minőségi releváns tartalom + bejövő linkek
SERP = ezz internetes kereséseink eredményoldala. Itt jelenik meg az első 10 találat, miután egy vagy több kulcsszót, kifejezést begépeltünk a keresőmezőbe. A lista általában fizetett linkekkel kezdődik. Optimális esetben a nem fizetett, azaz organikus rangsor első pozícióiban az érdeklődésünkre legjobb választ adó honlapok linkjei szerepelnek. Hogy ez a lehívás és rangsorolás pontosan miként történik, az titok. Mert titkos a keresőalgoritmus működése.
Google barátunk sok millió kínálkozó oldalból választ, és csak sejteni lehet, hogyan rangsorol. Ezen kevesen gondolkoznak el, a legtöbb felhasználó megelégszik a tapasztalattal, hogy keresőnk eléggé intelligens, legtöbbször megbízhatóan keres és talál. De mégiscsak gép. Nem ért minket. De jól tapogatózik. Algoritmusa képes arra, hogy szinte minden érdeklődésünkre válaszul releváns tartalmakat, adekvát információkat bocsásson rendelkezésünkre. Igen, a rendszer hibái ellenére is képes a webtartalom árnyalt értelmezésére, és ez több tízezer kritérium alapján történik.
De mégsem csupán az oldalak tartalma dönti el a sorrendet. Szempont, hogy ez a tartalom formailag is megfelelő legyen. Azaz a programnak módja legyen feltérképezni és értékelni. De ez sem elég. Ugyanis
a Google előresorolást külső hatások is döntő módon befolyásolják.
A keresőrobotok megvizsgálják és figyelembe veszik, hogy
- az adott honlapra külső weboldalak milyen számban és és módon hivatkoznak
És akkor még ott a forgalom:
- a nagy olvasottságú weblapok előresorolódnak.
Mit tehet a honlaptulajdonos vagy blogger a jobb helyezésekért?
- Tegyen közzé olvasmányos, érdeklődésre érdemes, keresett tartalmakat
- Öntse őket keresőbarát formába, végezzen kulcsszavas optimalizálást
- Ismerje fel: külső hivatkozások nemcsak természetes módon szaporodhatnak, hanem mesterséges eszközökkel is létre lehet hozni őket. Végezzen Google szempontú linképítést
Utóbbi műveletet általában nem a weboldal üzemeltetők, hanem keresőmarketing szakemberek végzik hivatásszerűen. Mégpedig épp annak érdekében, hogy az általuk támogatott honlapok előre kiválasztott keresőszavakkal jól szerepeljenek ama mágikus rangsorban. Ez a vállalkozásoknak, webáruházaknak üzleti sikert hozhat.
Webáruház kulcsszavas keresőoptimalizálása
Tegyük fel, hogy a budapesti cég ipari mobil klímaberendezéseket forgalmaz webshopján keresztül. A cég evidens érdeke, hogy a konkurenseket megelőzve mondjuk a keresett mobil klíma kulcsszóra előre helyeződjön. Vagyis online áruházukat találja a lista első helyén a reménybeli vásárló.
Fentiek alapján ez úgy érhető el, ha a termékoldal tartalma a lehető legrelevánsabb; ha keresőbarát, kulcsszavakra optimalizált formában jelenik meg; ha elegendően számos, erős backlink mutat rá. Ennyi lenne a honlap-Seo, azaz a célirányos keresőoptimalizálás lényege. A fogas kérdés a hogyan.
Bejövő linkek gyarapításában például népszerű az alábbi eljárás.
Linképítés PR-cikk elhelyezéssel: pirézek módszere
A linkprofil építéssel foglalkozók körében úgy tartják, a hiperhivatkozásokat nem lehet csak önmagukban kitétetni bármilyen weboldalra. Kontextust kell rendelni hozzá. Például a részletek ismertetésére szánt szakmai cikket, műszaki leírást. Fenti esetben – hűtéstechnikai termékek webáruháza – ez lehet egy Evaporatív mobil hűtők működése című PR-cikk.
Tudjuk, mi a píár, tudjuk mi a cikk. Ezek írására és megjelentetésére marketinges iparág alakult ki. PR-szöveg elhelyező cikkgyűjtő pirézek gyártotta portálok, blogok, webmagazinok jöttek létre, hogy Public relations jellegű marketingszövegeket jelentessenek meg. És valljuk be: alapesetben a cikkek is csak azért jöttek létre, hogy releváns szöveggel körbecsomagolják a kulcsszavas linket. Amelynek előresoroltató hatására számítunk weboldalunk kvalitásainak érvényesítésében.
A cikkek és gyűjtőhelyei lehetnek csapnivaló színvonalúak, de lehetnek nívósak is. Ez most itt egy jól elkészített, felfutóban lévő marketingblog posztja. És az is elárulható, hogy amit eddig olvastál, az is csak egy PRcikk volt…
Összegzésül. Az organikus találatok oldala néha csalódást okoz. Az első helyre kerülés mégis elérhető mondjuk ipari mobil klíma kulcsszóra. Ebben szerepe lehet a backlink építés módszerének, amelyet a keresőmarketing szakértő főleg cikk- és linkelhelyezés módszerével végez.